مزیت های واکنشگرا بودن وب سایت

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

شاید کلمه طراحی وب سایت ریسپانسیو (Responsive) را شنیده باشید و حتما می خواهید بدانید معنای آن چیست؟ به عبارت دیگر ریسپانسیو بودن یک وب سایت یا همان “واکنشگرا بودن” یعنی چه؟
امروزه،‌ بسیاری از افراد، دیگر از کامپیوتر یا لپ تاپ برای جستجو در اینترنت استفاده نمی‌کنند و بیشتر به سراغ تلفن همراه یا تبلت می‌روند. به همین دلیل هم است که می‌گوییم داشتن یک سایت ریسپانسیو برای هر کسب‌وکاری، یک ضرورت محسوب می‌شود. سایت واکنش‌گرا (ریسپانسیو)، به سایتی گفته می‌شود که متناسب با دستگاه‌هایی که کاربر از آن برای دیدن سایت استفاده می‌کند، واکنش نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر، سایت‌های واکنش‌گرا (Responsive) در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، تبلت یا کامپیوتر‌های رومیزی، به شیوه‌ای متفاوت و متناسب با اندازه صفحه نمایش هرکدام، به نمایش در‌می‌آیند. حتماً برای شما نیز پیش آمده است که با لپ تاپ وارد یک سایت شده‌ و از خدمات آن استفاده کرده‌اید، اما زمانی که با تلفن همراه خود به همان سایت مراجعه کردید، سایت را با ظاهری متفاوت و دقیقاً همسان با تبلت یا تلفن همراه مشاهده کرده باشید. سایت ریسپانسیو، یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌هایی است که به کمک آن می‌توانید چنین ویژگی‌هایی را پیاده‌سازی کنید.

طراحی سایت ریسپانسیو با استفاده از فریم‌ورک‌ها.

فریم‌ورک (Framework) به معنی چارچوب کاری است. این چارچوب کاری به کدنویس‌ها و طراحان سایت می‌گوید که چطور باید به طراحی سایت بپردازند و چه کارهایی را به چه صورت انجام دهند. برای سایت‌های واکنش‌گرا نیز فریم‌ورک‌هایی ارائه شده‌اند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، فریم‌ورک بوت استرپ است. طراحان بسیاری در سراسر جهان از بوت استرپ برای طراحی سایت ریسپانسیو استفاده می‌کنند. طراحی ریسپانسیو با استفاده از بوت استرپ، کار دشواری نیست. فریم‌ورک بوت استرپ شامل کدهای CSS و JS است که با استفاده از این کدها و قواعد بوت استرپ، طراحان می‌توانند سایت را به صورت ریسپانسیو طراحی کنند.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

بسیاری از مشتریانی که برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی با ما تماس می‌گیرند، در مورد ریسپانسیو بودن سایت‌ها می‌پرسند. می‌خواهیم دلیل اهمیت و ضرورت زیاد این موضوع را بدانیم.

میزان بازدید و رتبۀ سایت‌تان افزایش می‌یابد.

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. آدم‌ها معمولاً از چه دستگاهی برای وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگر جواب شما موبایل است، پس درست فکر می‌کنید.
در سال ۲۰۱۵ بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از ۵۱% کل جستجوهای گوگل را شامل می‌شوند. و کاملاً طبیعی است که این موضوع در اکثر سایت‌های دیگر نیز صادق باشد. در واقع، خود ما هم تا به حال آمار سایت‌های بسیار مختلفی را دیده‌ایم و به ندرت به سایتی برخورده‌ایم که ورودی موبایل آن کمتر از کامپیوتر باشد.
نمودار زیر روند صعودی محبوبیت استفاده از موبایل برای وصل شدن به اینترنت را به شما نشان می‌دهد. فکر می‌کنم بررسی این نمودار برای شما جالب باشد. همانطور که می‌بینید، در سال ۲۰۱۸، استفاده از موبایل برای جستجو، چیزی حدود دو برابر دسکتاپ یا لپ تاپ است.

با این وجود، اگر نسخه موبایل یک وب سایت، بیشتر از نسخه‌های دیگر آن اهمیت نداشته باشد، حداقل کمتر هم ندارد. شما حتماً باید سایت خود را برای موبایل (در کنار دیگر اندازه‌های صفحه) بهینه کنید تا مطمئن شوید همه کاربران به خوبی از سایت شما استفاده می‌کنند.

ریسپانسیو بودن سایت در رتبه گوگل تاثیر دارد.

واکنش گرایی وب سایت شما می‌تواند یک تجربه بهتر برای کاربران ایجاد کند… اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه علاوه بر این، ریسپانسیو بودن سایت باعث کسب رتبه‌های بهتری در گوگل هم می‌شود (یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم، در سئو شما هم تاثیرگذار خواهد بود.) اما چگونه؟
طبیعتاً گوگل می‌خواهد، هوای کاربران خود را داشته باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. پس کاملاً طبیعی است که وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در گوگل جستجو کرد، اولویت را به سایت‌های ریسپانسیو بدهد؛ (در واقع، نتایج جستجو یک کلمه در کامپیوتر و موبایل معمولاً با هم متفاوت است.) این یعنی اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، خیلی سخت در نتایج موبایل می‌توانید رتبه کسب کنید. بنابراین باید قید بسیاری از بازدیدکنندگان خود را بزنید. به‌خاطر همین می‌گوییم: اگر برایتان ورودی گرفتن از گوگل (مقوله سئو سایت ) مهم است، حتماً باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید.

چگونه متوجه شویم سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا است؟

برای این که متوجه شوید سایتی، ریسپانسیو است یا خیر، می‌توانید صفحه مرورگر خود را کوچک یا بزرگ کنید. در این صورت اگر سایت مورد نظر، واکنش‌گرا باشد، اندازه تصاویر و اجزاء صفحه مورد نظر تغییر می‌کند و در عین حال هیچ تغییری در خوانایی مطالب و لینک‌ها به وجود نخواهد آمد. همچنین به اسکرول افقی نیازی نیست. اما در سایت‌های غیرریسپانسیو، حتماً باید به سراغ اسکرول افقی بروید تا بتوانید قسمت‌های دیگر صفحه که با بزرگ کردن آن، پنهان شده‌اند، مشاهده کنید.

مزایای سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

 

۱- پویایی سایت

مهم‌ترین مزیت وب‌سایت‌های واکنش‌گرا نسبت به وب‌سایت‌های قدیمی و معمولی، نمایش کلیه اجزای سایت در قالبی کوچک‌تر به بازدیدکننده وب‌سایت است. شاید در ابتدا، این موضوع از دید شما خیلی مسئله مهمی نباشد و تصور کنید که مخاطب می‌تواند با بزرگ یا کوچک کردن وب‌سایت در گوشی یا تبلت خود، آن را مشاهده کند، اما موضوع فقط به اینجا ختم نمی‌شود.
هنگامی که یک بازدیدکننده به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند، هرچقدر که سریع‌تر بتواند به خدمات شما دسترسی پیدا کند، احتمال استفاده از آن خدمات هم بیشتر خواهد بود. در سایت‌های واکنش‌گرا (ریسپانسیو)، شما دقیقاً سایت را با سایز و قالب دستگاه بازدیدکننده خواهید دید.
به عنوان مثال، اگر بازدیدکننده وب‌سایت شما با یک تبلت ۱۰ اینچی، وب‌سایت را مشاهده کند، سایت شما دقیقاً متناسب با یک نمایشگر ۱۰ اینچی نمایش داده می‌شود و به همان نسبت هم منوها، محصولات، مقالات و هر مورد دیگری که در سایت شما وجود داشته باشد، کوچک‌تر شده و در قالبی جدید دیده می‌شوند.

۲- انعطاف‌پذیری فوق‌العاده سایت واکنش‌گرا

هنگام پیاده‌سازی یک سایت واکنش¬گرا (ریسپانسیو) می‌توانید بخشی از سایت را با توجه به نظر خودتان در گوشی‌های موبایل نمایش ندهید و به جای آن موارد دیگری را قرار دهید. به عنوان مثال، اگر یک نرم‌افزار اندروید یا IOS برای سایت خود طراحی کرده¬ باشید، می‌توانید وب‌سایت را متناسب با نسخه‌های تبلت یا موبایل نمایش دهید و کاربران را به نصب نرم‌افزار تشویق کنید.

۳- صرفه‌جویی در هزینه و زمان طراحی

پیش از این که ویژگی واکنش‌گرا بودن سایت، وارد عرصه شود، باید هزینه‌های جداگانه‌ای را برای هر صفحه نمایشی صرف می‌کردید تا به عنوان مثال، سایت شما هم روی کامپیوتر و هم روی تلفن همراه نمایش داده شود. خب … این مسئله، نه تنها هزینه زیادی لازم داشت، بلکه زمان زیادی هم از شما می‌گرفت. بدین ترتیب بود که طراحی واکنش‌گرا، پا به میدان گذاشت تا در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و دیگر نیازی نباشد با ورود هر دستگاه جدیدی به بازار، مجبور باشید قالب جداگانه‌ای را برای آن، طراحی کنید.

۴-  سبقت کردن از رقبا

واکنش‌گرا بودن سایت را هنوز خیلی از افراد نادیده می‌گیرند. به همین دلیل هم است که خیلی از مخاطبین خود را از دست می‌دهند! شما اگر سایتی داشته باشید که واکنش‌گرا است، مخاطبین بیشتری را از همه انواع دستگاه‌های هوشمند با هر اندازه صفحه نمایشی به خود جذب خواهید کرد. بدین ترتیب هم از رقبای خود جلو می‌زنید و می‌توانید به موفقیت دست یابید.

۵- افزایش ترافیک سایت و در نتیجه افزایش فروش

بی شک شما نیز به دنبال کاربران بیشتر و در نهایت فروش بیشتر هستید. امروزه، کاربرانی که از تلفن همراه خود برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است. پس اگر سایت شما روی تلفن همراه قابل مشاهده نباشد، چطور می‌خواهید ترافیک بیشتر و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید؟ اگر سایت شما روی تلفن همراه یا لپ تاپ یا هر دستگاه دیگری قابل مشاهده نباشد، مطمئن باشید که کاربران زیادی را از دست خواهید داد. بدین ترتیب، بهتر است در زمان سفارش طراحی سایت خود، به واکنش‌گرا بودن آن نیز دقت کنید.

√ نتیجه گیری:

تعداد موبایل ها و تبلت هایی که هر روز وارد بازار می شوند بسیار زیاد است، طبیعتا بدون داشتن یک سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا نمی توانید یک سایت و کسب و کار اینترنتی موفق داشته باشید. طراحی سایت های واکنش‌گرا به یک ضرورت تبدیل شده و اگر وب‌سایتی دارای این تکنولوژی نباشد، قطعاً بخش قابل توجهی از کاربران خودش را از دست می¬‌دهد. بدین ترتیب، بهتر است در زمان سفارش طراحی سایت خود، گزینه ریسپانسیو بودن آن را نیز در نظر بگیرید. به این مسئله هم فکر نکنید که باید بابت این مزیت، هزینه اضافی پرداخت کنید، ما در  بی مگ بدون دریافت هرینه اضافی، تمامی پروژه‌های طراحی سایت خود را به صورت ریسپانسیو تحویل می‌دهیم.

نظرات بسته شده است.