رپورتاژ آگهی موثر

رپورتاژ آگهی ها، آگهی‌های محلی هستند

که فقط برای برآوردن یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شوند و آن وادار کردن مخاطب به انجام اقدامات موردنظر است.

رپورتاژ آگهی‌ ها می‌توانند با برانگیختن مخاطب به اقداماتی نظیر دانلود کردن یک فایل پی‌دی‌اف، اشتراک

در خبرنامه الکترونیکی، بازدید از یک فروشگاه یا خرید یک محصول مؤثر باشند.

یک رپورتاژ آگهی تاثیرگذار

توجه خواننده را به خود جلب می‌کند، او را به نتیجه منطقی رهنمون می‌شود

و آنچه مورد نظر نویسنده است را با زبانی خاص به مخاطب خاطرنشان می‌کند و او را به مرحله بعدی هدایت می‌کند.

این روش یک شیوه‌ فراخوان به واکنش است.

رپورتاژ آگهی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند:

 

  • آنها می‌توانند مثل فهرست یا راهنما باشند
  • مانند ویدئو یا مقالات چاپ شده باشند
  • یک صفحه‌ای یا ۶ صفحه‌ای باشند

رپورتاژ آگهی بیشتر راوی یک داستان است

و این ارتباطی به قالب یا رسانه‌ای که در آن قرار داده می‌شود ندارد.

به همین علت است که شباهت زیادی بین اجزای ضروری یک پست

وبلاگی و یک رپورتاژ آگهی وجود دارد. با این حال موارد خاصی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد.

در اینجا مراحل اصلی نوشتن یک رپورتاژ آگهی کارآمد که بتواند فروش را افزایش دهد ارائه می‌کنیم:

۱- وب‌سایت یا مجله مورد نظر را مطالعه کنید

رپورتاژ آگهی شما در یک مجله یا یک وب‌سایت قرار خواهد گرفت.

نحوه صحیح ایجاد لینک در رپورتاژ آگهی

بنابراین شما باید آن وب‌سایت را مطالعه کنید و بر محتوای آن اشراف کامل داشته باشید:

  • طراحی بخش‌های مختلف آن مانند قالب‌بندی، تکنیک‌های چاپ
  • و انتخاب ستون را بررسی کنید.
  • به بخش ویراستاری و سرمقاله شامل سرفصل‌ها، عکس‌ها و زیر عنوان‌های مقاله و نیز سطری که نام نویسنده را ذکر می‌کند دقت کنید.

مهم‌تر از همه این‌ها، شما باید درک و شناختی از مخاطبان

آن نشریه یا وب‌سایت داشته باشید. توجه کنید که برای این کار باید زمان بگذارید؛ این شناخت در مدتی کوتاه حاصل نمی‌شود.

۲-سرمقاله‌ها و عناوین را مطالعه کنید

برای رپورتاژ آگهی در هر سایتی، با سبک و روش عناوین و تیترهای آن نشریه یا وب‌سایت خودتان را هماهنگ کنید. به‌عنوان مثال:

  • عناوین متعلق به بخش‌های خبری: «دادگاه برلوسکونی را به خدمت در بخش اجتماعی محکوم کرد».
  • جملات جذابی که کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزانند: «چند ساعت از زندگی شما توسط آلودگی هوا به سرقت برده می‌شود؟»
  • عناوین خلاصه و دشوار مانند عناوین بی‌بی‌سی
  • عناوین طولانی و ضعیف هستند مانند عناوین سایت آپ ورثی (up worthy)

 

۳- مقدمه‌ها و پاراگراف ابتدای مقالات را مطالعه کنید

برای شروع نگارش رپورتاژ آگهی، شما باید چندین

جمله اول از مقالات مختلف را مطالعه کنید. باید بدانید که نشریه یا وب‌سایت مورد نظر چطور خواننده را به سوی خود فرا می‌خواند.

برای شروع مقالات پرمخاطب را مطالعه‌ کنید:

  • آیا این مقالات با معرفی یک شخصیت آغاز می‌شوند؟
  • آیا توضیحات و توصیفات مقاله عمیق یا سطحی هستند؟
  • آیا آنها با توصیف یک مکان یا موقعیت آغاز می‌شوند؟
  • بر کدام‌یک از حواس پنجگانه بیشتر متمرکز می‌شوند؟ بینایی، لامسه یا شنیداری؟
  • آیا جملات ابتدای مقاله معمولا کوتاه و گیرا هستند یا طولانی و با جزئیات بیان می‌شوند؟
۴- بدنه مقاله را مطالعه کنید‌

آیا نشریه یا وب‌سایت مورد نظر از قالب‌های تولید محتوای متنی یکنواخت استفاده می‌کند

یا از سطرهای بی‌قاعده که شبیه گفتگو و مکالمات به‌نظر می‌آیند؟

آیا در تولید محتوا نوع زبان و بیان نشریه فرهیخته و پیچیده است یا کاملا ساده می‌نویسد؟

متن‌های کوتاه را ترجیح می‌دهد یا متن‌های طولانی را؟

رپورتاژ آگهی شما باید با تمام این موارد هم‌خوانی داشته باشد و از آنها پیروی کند.

۵- مخاطب خودتان را بشناسید

مخاطب نشریه یا وب‌سایت موردنظر معمولا چه کسانی هستند؟ حتی مهم‌تر از آن، مخاطبان خواهان چه چیزهایی هستند؟

  • از نشریه مربوطه درباره آمار مخاطبان و نمودارهای روان‌شناختی خوانندگان اطلاعات کسب کنید.
  • برای مطالعه نظرات خوانندگان زمان اختصاص دهید.
  • با یکی دو نفر از سردبیران و نویسندگان که می‌توانند دانسته‌ها و بینش خودشان را درباره خوانندگان خودشان با شما به اشتراک بگذارند صحبت کنید.
  • ایمیل‌ها را با چند خواننده در میان بگذارید و نظرشان را جویا شوید.

۶- خط‌مشی تبلیغات نشریه را دریابید

درباره‌ قوانین و سازوکار تبلیغات هر نشریه اطلاعات کسب کنید.

محلی که اهالی وب‌سایت برای انتشار رپورتاژ آگهی درنظر می‌گیرند را بررسی کنید

و در صورتی که مردد هستید حتما از صاحبان وب‌سایت بپرسید.

۷- یک قالب داستانی خلق کنید

مانند یک روزنامه‌نگار به رپورتاژ آگهی خود نگاه کنید. به جمع‌آوری اطلاعات

و حقایق بپردازید و نقل‌قول‌هایی که می‌خواهید بیان کنید را گردآوری کنید. شخصیت مورد نظر خود را معرفی کنید،

زندگی او را توصیف کنید و ذهن مخاطب را درگیر کنید. به‌خاطر داشته باشید

که یک داستان خوب داستانی است که دارای یک سیر پرپیچ و تاب باشد. به عبارت دیگر، مهارت داستان‌سرایی خود را به کار بگیرید.

۸- مشکلات خواننده را شناسایی کنید

خواننده مورد نظر شما از چه چیزهایی آزرده شده است؟

چه چیزی می‌تواند او را آن‌چنان جذب کند که شب هنگام بیدار بماند؟

تمایلات او چه هستند؟ چه احساسات و عواطفی در خواننده را می‌خواهید بیدار کنید؟

در رپورتاژ آگهی سعی کنید این موارد را در نظر داشته باشید.

هدف از رپورتاژ آگهی

۹- در رپورتاژ آگهی یک دشمن معرفی کنید

چه کسی یا چه چیزی عامل همه مشکلات و رنج‌های آنها است؟

  • گاهی اوقات عامل مشکلات نظام حاکم بر جامعه است که می‌خواهد درآمد شما را هدر دهد یا از کنترل شما خارج کند.
  • گاهی وقت‌ها این عامل می‌تواند یک برند معروف بانفوذ باشد که درباره تولیدات و محصولاتش به شما دروغ می‌گوید.
  • و گاهی دشمن شما یک همسایه عجیب و غریب است که آسایش و آرامش آخرهفته شما را سلب می‌کند.

خوانندگان را پیرامون یک دشمن یا عامل متخاصم که به تنفر داشتن نسبت به آن تمایل دارند صف‌آرایی کنید. به‌این‌ترتیب خوانندگان شما فقط به شما گوش می‌دهند.

۱۰- راه‌حل ارائه دهید

زمانی که خواننده یا مخاطب شما به اندازه کافی از رپورتاژ اگهی پریشان شد،

بدون معطلی راه‌حل را که محصول یا خدمات شما است را معرفی کنید.

به مخاطب خودتان نشان دهید که چطور برنامه مشاوره‌ای شما می‌تواند به شخص مخاطب بیاموزد که چطور برای منفعت بیشتری

که لیاقتش را دارد مذاکره کند. به این ترتیب مخاطب یا خواننده

می‌تواند راه‌حل را بدون عوامل ناخوشایند و آن‌طور که شما می‌خواهید دریابد.

اینجا زمانی است که باید مزایای فوق‌العاده محصول یا خدمات‌تان را که در

حل مشکلات مخاطب موثرند عنوان کنید. البته نباید به نحوی این کار را انجام دهید

که فرد احساس کند شما دارید به زور محصول‌تان را به خوردش می‌دهید. باید کاملا با مهارت عمل کنید.

نکات مهم برای نوشتن عنوان رپورتاژ آگهی

۱۱- ادعاهای جسورانه خود را اثبات کنید

داستان شما همانند یک ادعا رخ می‌نماید. بهترین شکل این است که داستان شما یک داستان واقعی و درباره یک شخصیت واقعی باشد.

  • زندگی پر از صلح و صفای یک مادربزرگ و نوه‌هایش
  • که با یک ناراحتی و افسردگی غیرمنتظره تیره و تار می‌شود.
  • زندگی یک مدیر مالی زمانی که توسط همکارش هدف
  • خیانت قرار می‌گیرد و زیر و رو می‌شود. شما باید به هر ادعای خود درباره محصول یا خدمات خودتان
  • با ارائه حقایق، آزمایش نتایج و اطلاعات آماری عینیت ببخشید.
۱۲- داستان را با خوشی به پایان برسانید

 

آنچه به مخاطب ارائه می‌دهید به هیچ وجه یک فیلم

کمدی سیاه نمایی و یا یک فیلم با پایان دردناک نیست. این یک تلاش برای برنده شدن در جشنواره‌های فیلم مانند سان‌دنس و کَن نیست.

خلاق باشید و داستان را با یک پایان خوش خاتمه دهید. آن‌طور که شر مغلوب شود

و خیر پیروز شود. دشمن شکست می‌خورد و صلح و صفا به زندگی باز ‌می‌گردد.

۱۳- حالا فراخوانی عمل را اضافه کنید

اگر کار خود را به خوبی انجام داده باشید خواننده شما به دنبال تماس گرفتن

با شما خواهد بود. او برای خرید محصول شما یا به خدمت گرفتن خدمات شرکت

شما اقدام خواهد کرد. پس باید راه‌های ارتباطی را به‌صورت واضح اعلام کنید.

  • چگونگی خرید اشتراک در کانال‌های ارتباطی شما
  • چگونگی دانلود کتاب الکترونیکی‌تان
  • چگونگی خریداری اپلیکیشن‌تان.

باید منحصربه‌فرد و بدون ابهام عمل کنید. آن‌قدر واضح که مخاطب نیازی به تفکر برای فهمیدن مراحل نداشته باشد.

رپورتاژ آگهی چیست ؟

نتیجه‌گیری

یک رپورتاژ آگهی خوب باید درباره خواننده، بیننده یا شنونده باشد‌‌.

مخاطبان باید بتوانند خودشان را در آگهی تصور کنند. هدف نهایی رپورتاژ آگهی خوب این است

که حتی اگر برچسب تبلیغات، نام برندتان و یا فراخوانی عمل را حذف کنید، محتوای شما به گونه‌ای

با آن نشریه خاص عجین شده باشد که بیننده با دیدن آن نشریه یا وب‌سایت نام برند شما را به‌خاطر آورد.

مرحله بعدی چیست؟

یک چالش بزرگ‌ در مورد رپورتاژ آگهی

که معمولا همه از آن آگاهیم اما ترجیح می‌دهیم مسکوت بماند،

این است که چگونه می‌توان آن را در قالب محتوای یک نشریه یا وب‌سایت ترکیب کرد.

هرچند گاهی این نوع تبلیغات می‌تواند به نفع تبلیغ‌کنندگان باشد، اما باز هم رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای

در ارائه رپورتاژ آگهی بسیار اهمیت دارد. باید طوری این کار را انجام دهید که خواننده فکر نکند «این صرفا یک تبلیغ است»!

نظرات بسته شده است.